پاورپوینت آشنایی با معماری جهان

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری سبک رازی

پروژه آشنایی با معماری جهان

دانلود پاورپوینت معماری سبک رازی

کد محصول: p67

در این پروژه دالان معمار پاورپوینت تحلیل جامعی از سبک معماری رازی ارائه شده است. این پروژه در قالب 65 اسلاید پاورپوینت آماده شده است و در ادامه می توانید بخشی از آن را مطالعه کنید.

دانلود پاورپوینت معماری سبک رازی

شیوه رازی، شیوه‌ای در معماری ایرانی است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم (سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) می‌باشد.

معماری این دوره را می‌توان مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته ایران دانست در این زمان بود که ادبیات ایران نیز زنده گشت و فردوسی شاهنامه را برای ایرانیان به جا گذاشت که یکی از پر افتخار ترین آثار ادبی ایران است. معماری نیز در این دوره با نغز کاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی و ریزه کاری خراسانی همراه بود.

دانلود پاورپوینت معماری سبک رازی

معماری در این دوره مشخصات معماری گذشته را در کاربری‌های جدید به کار برد. در این دوره با فراوانی‌های انواع معماری روبرو هستیم که در آنها از معماری‌های قبل از اسلام الگو گرفته شده است. در واقع با تشکیل حکومت سامانیان در شرق امپراطوری اعراب، اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی تشکیل شد. حکومت طولانی و نسبتا طولانی این دولت باعث گردید تا نهضتی آغاز شود که به درستی از سوی بسیاری از محققین به عنوان تجدید حیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شده ‌است. این دوره در حدود چهار قرن که با دولت سامانیان آغاز و حضیض آن با دولت خوارزمشاهیان است.

شیوه رازی چهارمین شیوه معماری ایران است که همه ویژگی های خوب شیوه های پیشین را به بهترین گونه دارا میباشد در این شیوه نغز کاری شیوه پارسی، شکوه شیوه پارتی و ریزه کاری شیوه خراسانی با هم پدیدار میشوند.

دانلود پاورپوینت معماری سبک رازی

اغاز این کار هر چند از شمال ایران بوده، اما در شهرری پا گرفته است و بهتریت ساختمان ها در ان شهر ساخته شده اند گرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفت.

این شیوه از زمان ال زیار شروع و در زمان های ال بویه، سلجوقی، اتابکان و خوارزمشاهیان ادامه پیدا میکند. توضیح این نکته لازم است که در اواخر شیوه خراسانی بناهایی داریم ک بیشتر به شیوه رازی میخورند. بنای مقبره امیراسماعیل سامانی ،مزار ارسلان جاذب و مناره ایاز با وجود اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی میباشند.

شهرری محل پیدایش و رشد شیوه رازی در این دوره بنا به نقل قولهای موجود بسیار اباد بوده است “انطور که در کتاب هفت اقلیم امده است این شهر دارایی شش هزار مدرسه و خانقاه چهارصد حمام هزاروهفتصد مناره پانزده هزاروسی و پنج یخچال و .. “و ارقام دیگری که هر چند شاید در اعتبار ارقام شک باشد اما همه بر یک حقیقت دلالت دارند و ان بزرگی و عظمت این شهر است.

در اواخر شیوه خراسانی ساختمان هایی ساخته شدند که به شیوه رازی نزدیک شده بودند و مانند گورامیراسماعیل سامانی مزارارسلان جاذب و مناره ایاز

در شیوه رازی ساختمان هایی با کارکرد های گوناگون پدید امدند مانند ارامگاه های برجی و میل ها.

 

ارامگاه های برجی بیشتر به ریخت چهارگوشه پنج گوشه شش گوشه هشت گوشه استوانه و گرداگرد انها پره دار یا ساده ساخته میشد نمونه پنج گوشه ان که در دوره های بعد ساخته شد گوربابا رکن الدین در اصفهان است. نمونه پره دار ان گنبد قابوس است. در توران پشت یزد نمونه پنج گوشه و شش گوشه ان یافت میشود. نمونه برج چهارگوشه هم فرائان است

میل ها(برج های راهنما مسافران در بیابان بودند)” و افزون بر راهنما بودن گور سازنده خود نیز بوده اند.(نمونه ان میل رادکان و میل رسکیت).

در این شیوه برخی مسجدهای دارای شبستان ستون دار به چهار ایوانی دگرگون شدند. البته ایوان یکی از فضاهایی بود که پیش از اسلام نیز در معماری ایران ساخته میشدند بدین گونه دوباره بکار گرفنه شد. با برداشتن ستون های نزدیک به محراب مسجد و ستون های میانی در پهلوهای میانسرا مسجد را به میانسرایی با چهار ایوان و یک گنبد خانه، روی طرح شبستانی، تبدیل کردند. نمونه ان مسجد جامع اصفهان و نیز مسجد جامع زواره را نخستین مسجدی میدانند که از نخستین بگونه چهار ایوانی ساخته شده اما کاوش های تازه نشان داده پیش از ان بنایی دیگر در محل وجود داشته است.

دانلود پاورپوینت معماری سبک رازی

تغییرات اسلوب معماری روندی تدریجی و ارام دارد. اغاز تغییرات در اسلوب خراسانی و نزدیک شدن ان به سبک رازی از دوره ال زیار و سامانیان صورت پذیرفته است. سبک رازی دومین سبک معماری پس از اسلام در ایران است.که اوج ان در دوره ی سلجوقی بوده است. چون اولین بناها در شهر ری (راز) احداث گردیده به سبک رازی معروف است. از مهم ترین تغییرات این سبک حذف فضای شبستانی و ستون های ان و احداث ایوان، گنبد با پلان چهار ایوانی است. اصلی ترین و متنوع ترین سبک معماری ایرانی،سبک رازی است. که تحت تاثیر سبک پارتی و پارسی قرار دارد.

ویژگی های معماری سبک رازی:

  • پلان مستطیل شکل
  • فضای ایوان
  • مصالح اولیه اجر
  • ساخت ایوان(پلان ایوان مربع شکل)
  • استفاده از طاق های جناقی(تیزه دار)
  • ساخت گنبد و متعلقات ان(گوشواره و فیلپوش)
  • ساخت مناره ها بر ایوان جنوبی
  • استفاده از تزئینات(گچ بری، اجرکاری، گره سازی..)

پاورپوینت آشنایی با معماری جهان

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری سبک رازی

فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 65 اسلاید

حجم فایل: 5 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 100000 تومان

 

 

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

معماری شیوه رازی، معماری سبک رازی، نمونه موردی معماری سبک رازی، معماری اسلامی، معمرفی معماری اسلامی سبک رازی، سبک شناسی معماری

دانلود پاورپوینت معماری سبک رازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *